MENU

Cannes Film Festival 2017

Dag 9:donderdag 25 mei

Cannes is kiezen, iedere dag weer. Maar vanochtend viel er wel heel veel te kiezen. Om 10.30 uur werden de eerste twee afleveringen vertoond van het derde, lang verwachte seizoen van Twin Peaks; om 11.00 uur was de persconferentie van de Safdie-broertjes (die met Good Times een soort Into the Night op acid hebben gemaakt) waar ook hoofdrolspeler Robbert Pattinson bij aanwezig was. Om 11 uur was ook Programme 2 van de Cinéfondation, waarin Stijn Bouma’s fraaie kortfilm Lejla was opgenomen. En om 11 uur stonden ook 12 jours, de nieuwe documentaire van Raymond Depardon, en La novia del desierto op het programma.

Robbert Pattinson

Robbert Pattinson

Twin Peaks viel af vanwege het schrikbeeld van slechts twee afleveringen zonder vooruitzicht op de rest (ik heb geen Videoland), de persconferenties worden de hele dag herhaald op monitoren in het festivalpaleis, Lejla had ik al gezien, dus toen ging het alleen nog tussen 12 jours en La novia del desierto –  het werd La novia, waarom weet ik eigenlijk ook niet precies.

 
Tussen alle films door (Good Times, La novia del desierto, I am not a witch, l’amant double, de fijne nieuwe van François Ozon) ook weer een aantal interviews gedaan. Die met Jacques Doillon ( Rodin) duurde drie kwartier, zo hoorde ik vlak voordat we gingen beginnen, en de groep was niet groot, dus ik vreesde even dat ik niet genoeg vragen had voorbereid. Maar Doillon bleek zo lang van stof dat er maar vijf of zes vragen gesteld konden worden.

Jacques Doillon

Jacques Doillon

 
Voorafgaand aan het interview met de Japanse regisseuse Naomi Kawase vertelde de tolk dat ze een dag eerder al veel interviews had gegeven; vervolgens gaf ze de antwoorden op de meest gestelde vragen maar vast, hoefden we die niet meer te stellen. Tsja.

 

Kantemir

Kantemir Balacov



Veel leuker was het gesprek dat ik had met de pas 26-jarige Kantemir Balacov over zijn rauwe, intense Tesnota, die is opgenomen in de tweede competitie Un certain regard en meedingt naar de Gouden Camera voor het beste debuut (net als het verschrikkelijke Sea sorrow van de 80-jarige Vanessa Redgrave, bedacht ik me opeens). 20 minuten in mijn eentje met een tolk erbij, die alleen in actie kwam als Balacov er niet uit kwam. Het had veel weg van een goed gesprek

Door: Jan Pieter Ekker

Comments are closed.

KAARTEN PAFF